Kota Belud: Janda ku...

8:32 PM / Posted by SAMBAL BELACAN /




Sekadar Gambar Hiasan


Statistik terbaru menunjukkan kadar janda di Daerah Kota Belud, semakin meningkat, ini termasuklah ibu tunggal, diceraikan oleh suami, fasakh, kematian suami dan gantung tidak bertali... Maka saya menyeru daripada kita asyik bercakap soal politik...piliharanraya PRU-13 lama lagi...ada baiknya kita memikirkan bagaimana membantu golongan ini, dalam usaha meringankan beban yang mereka tanggung selama ini...

Sekadar Gambar Hiasan

Golongan ini perlukan pembelaan sewajarnya. Maka sesiapa yang bercita-cita atau ada hati mahu jadi pemimpin...ayuh brother bertindaklah tunjukkan kepimpinan sdra2, membantu golongan ini dalam apa jua cara yang difikirkan perlu....ayuh brother!!! bantulah mereka ini....

Labels:

10 comments:

Comment by SI RENGIT on July 22, 2009 at 9:52 PM

salam...

yang ini cerita baik punya...mana saudara solymone..ko jo pengerapan ku...

saudara musli pun dong telipat k...pejuang wanita ...

mari rakan-rakan makan kenduri besar kita...mangulas pun biar basar...

Comment by kelapa mawar on July 22, 2009 at 9:57 PM

Salam Sdr..

Isu yang menarik...kalau bab2 wanita ni saya sokong penuh..

Dengar2 ada juga yg ditinggal oleh Pakistan ...apa cara yg boleh kita bantu..???

Comment by DEPU-DEPU on July 22, 2009 at 10:38 PM

salam Sambal belacan,..

satu penulisan yg menarik berkenaan dgn kehidupan golongan yg terbiar..apakah langkah yg diambil oleh Palimen KB.dt. Rahman dlm hal ini..?

Saya rasa isu ini perlu dimaklumkan kp beliau..
Selamat berjuang..

Comment by musli oli on July 22, 2009 at 11:12 PM

salam SB,

lain kali gambar janda tu jgnlah terlalu menggiurkan walaupun sekadar gambar hiasan..saya ini keturunan tidak mati oleh parang atau peluru tetapi mati oleh perempuan.

seriously, jumlah janda berapa mengikut kategori?
i. kematian suami -
ii. cerai -
iii.gantung tak bertali -
iv. kategori umur - 17-35, 35 -50, 50 keatas

daripada statistik itu kita dapat merangka tindakan susulan.

terima kasih

Comment by SI RENGIT on July 22, 2009 at 11:32 PM

salam...

oi naaa...ada pula yang tak makan parang and peluru tau...wanita kondem pula...

kalau macam ni wakil 7 ni kita lawan ngan palampuan lah...

Kalau ambil sebagai isteri boleh kah membantu....

Comment by BATU GADUNG on July 22, 2009 at 11:36 PM

Salam,

sdra ada statistik kah dengan siap profilenya sekali...kita ingin merangka satu projek untuk membantu janda2 ini, manalah tau ada peruntukan ADUN dan PARLIMEN Kota Belud yang masih ada...

Comment by paikankb on July 22, 2009 at 11:43 PM

salam...

Adakah peruntukkan Janda-Janda kah?....

Kalau bantuan untuk ibu tunggal adalah kot...

Apapun statistik dan susulan mesti dibuat..teruskan saudara..

Comment by SI RENGIT on July 22, 2009 at 11:45 PM

itu kena tanya YB-YB kita lah...jangan menggaru sudah....

Comment by kirana on July 26, 2009 at 7:15 AM

The only cara yg dpt mbantu yalah dgn mnambah beratkan hukuman bagi kes2 penceraian terutama di pihak lelaki yg menceraikan. Kalau poligami senang2 org luluskan, nape kes cerai isteri tak dpt nak keraskan sikit hukumannya? Tambah isteri senang la pulak, nak tambah berat kan hukuman kene pikir memanjang pulak!

Comment by BabayAmyk on July 31, 2009 at 12:54 AM

Apa yang pernah saya baca dan dengar, org Iranun sendiri mempunyai hobby menambah satu, dua, tiga hingga 4. dan mungkinkah fenomina ni akibat dari kelemahan bangsa kita sendiri...?? Setahu saya syarat berpoligami skarang ni bukan senang tapi kerana bangsa kita ni pintar sangat, so yang susah tu bagi kita, senang pula bagi mereka.
Bagaimanapun abang-abangku buatlah sesuatu untuk membantu babu-babu tunggal kita tu..tampillah NGO bangsa kita untuk membantu mereka. Saya j mengsyorkan supaya abang-abang kita yang pintar tu menjadi penasihat kepada ibu-ibu tunggal tersebut untuk membentukl persatuan, yang dinamakan Persatuan Ibu Tunggal Iranun. Dengan adanya persatuan ini pembela/bantuan daripada kerajaan atau NGO terhadap mereka yang malang ini dapat disalurkan dengan lebih selamat dan terjamin. So bapa-bapa yang berniat nakal tu tak ada peluanglah untuk memanipulasikan keadaan....hehe jangan marah semua kkk.....

Post a Comment