Pak Amin Pemimpin Pelbagai Cuaca

11:19 PM / Posted by SAMBAL BELACAN /

Seorang pemimpin yang hebat akan dikenang melalui kredibiliti dan sumbangannya terhadap bangsa. Bagi mengimbas kembali jasa-jasa seseorang pemimpin itu, dapat kita nilaikan melalui liku-liku perjuangannya melalui aspirasi dan idea-idea yang telah dicurahkan untuk memartabatkan sesebuah bangsa. Jasa seseorang pemimpin akan diukur berdasarkan keberkesanan perancangan pembangunan bangsa bukan sekadar ucapan-ucapan retorik untuk kepentingan survival politik semata-mata.

Masyarakat Iranun amat beruntung kerana mempunyai seorang pemimpin yang hebat iaitu Pak Amin, di bawah kepimpinannya, masyarakat Iranun menjadi kaum yang terkenal dan dihormati oleh lain-lain kaum, bahkan masyarakat Iranun di Sabah, menjadi idola kepada masyarakat Iranun di Filipina. Keberaniannya menyuarakan pandangan berkaitan hak-hak kaum pribumi khasnya kaum Iranun mendapat pengiktirafan dari kebanyakan kaum di Malaysia malahan terdapat sesetengah kaum berasa cemburu kerana kaum Iranun memiliki pemimpin sedemikian rupa. Hal ini pernah disuarakan sendiri beberapa rakan dari kaum lain dan mulanya saya terkejut kerana rupanya kaum lain pun kagum akan kepimpinan beliau, tetapi.... kita sendiri macam mana? Beliau tidak pernah jemu untuk meningkatkan taraf serta menaikkan semangat dan kesedaran kepada masyarakat Iranun agar berdiri sama tinggi dan duduk sama rendah kaum-kaum lain. Beliau memupuk supaya kita bangga dengan diri kita sendiri dan seterusnya menjadi kaum yang dikagumi.

Sememangnya saya tidak begitu mengenali beliau secara peribadi tetapi saya mengetahui liku-liku perjuangan beliau sebagai pemimpin perintis masyarakat Iranun di Sabah. Bagi saya beliau merupakan orang pertama yang membuktikan dan membuka mata dunia bahawa Orang Iranun juga punya keupayaan untuk memimpin, buktinya Iranun di Filipina turut mendapat suntikan semangat perjuangan untuk memperjuangan nasib mereka di Filipina.

Saya menjangkakan ramai yang tidak bersetuju dengan pandangan saya terhadap Pak Amin. Mungkin ada yang menyangka saya cuba mengampu pemimpin, tetapi terpulang kepada saudara kerana kita bebas memberi pandangan cuma yang penting mesti berani mengakui yang benar kalaulah itu hakikatnya.

1 comments:

Comment by FdausAmad on June 20, 2009 at 3:20 AM

Gua datang nk jemput lu mkn kenduri kt blog gua.
Ikut baca doa skali lagi bagus.

Follow terus pun takpa.

Budak budak kt blog gua tu dah tak seimbang,ramai berat ke belah punk.

dah 7 hari gua merantau jemput kenduri..

Post a Comment