Yang menghalang kemajuan

9:55 PM / Posted by SAMBAL BELACAN /


Dalam konteks politik Malaysia, terdapat golongan tertentu yang cuba menghalang kemajuan dan keamanan negara. Walaupun mungkin bukan niatnya tetapi tindakan golongan ini menjadikan negara kita kurang kompetetif. Golongan ini cuba menggunakan pelbagai isu demi meraih simpati rakyat. Isu perkauman dan agama menjadi isu yang wajib untuk dipersembahkan dalam pementasan teater politik mereka.

Kini timbul pula isu komunis ekoran ada pihak-pihak tertentu yang cuba membawa masuk Chin Ping ke Malaysia. Walau apapun alasannya, jika Chin Ping dibenarkan masuk ke Malaysia, ini akan mewujudkan situasi yang tidak akan menguntungkan sesiapa malahan akan mengguris perasaan orang-orang Melayu khasnya yang pernah mengalami keganasan komunis seperti kata pepatah “luka lama berdarah kembali”. Bahkan lebih daripada itu yang menjadi kerisauan, fahaman komunis “mati hidup kembali” di bumi bertuah Malaysia. Ini memandangkan perkembangan politik dan ditambah dengan masalah keruntuhan moral golongan muda dibimbangi jarum-jarum komunis akan berjaya meresap masuk, jadi jangan sampai “sudah terhantuk baru terngada” tidak ada gunanya.

Dalam pada itu, ada juga pihak-pihak mengajak kita berdebat dan berpecah atas nama Islam serta mengajak kita mundur dan lemah dengan menidakkan kemajuan serta ilmu duniawi. Mereka selalu bercerita soal kehebatan tamadun Islam silam tetapi pada masa yang sama mereka cuba menghalang kebangkitan Islam di Malaysia dengan alasan bukan kemajuan atau pembangunan yang dituntut oleh Islam kerana menrut tafsiran mereka yang dimaksudkan dengan kemajuan Islam itu adalah kekuatan rohani dalam bentuk amal ibadah semata-mata. Pihak berkenaan tidak mengakui bahawa mereka menghalang kemajuan umat Islam. Mungkin ada perlunya mereka menunjukkan penglibatan mereka dalam ekonomi dan pembangunan untuk membuktikan bahawa mereka tidak anti kemajuan.

Malaysia mereka anggap bukan Islamic, justeru itu mereka bersekongkol dengan dengan parti yang berfahaman sosialisme dan liberalisme untuk membentuk kerajaan yang Islamic. Saya pernah bersoal-jawab dengan seorang penyokong kuat parti tersebut dan dalam soal-jawab saya mengutaran persoalan yang saya fikir penting “Bolehkan parti kamu membentuk kerajaan yang lebih Islamic sedangkan parti kamu membentuk pakatan dengan puak sosialisme dan liberalisme?”. Penyokong tersebut menjawab dengan penuh yakin “kenapa tidak, sebab kami yang pegang kunci!”. Saya pun tidak pasti apa yang penyokong tersebut maksudkan dengan perkataan “pegang kunci” kerana kita boleh lihat dewasa ini pihak mana yang menguasai pakatan tersebut.

Kelmarin saya bertemu seorang dengan rakan lama satu universiti, beliau menimbulkan rasa kebimbangan berkaitan situasi politik semasa. Menurut beliau lagi, “ekonomi dunia dah merudum, politik tanahair pula gawat, inilah masalah politik kedai kopi”. Ada betulnya juga kata-kata beliau itu, sebab sedar atau tidak, sekarang kita terlalu banyak berpolitik. Bukan hanya menjelang pilihanraya kita berpolitik tetapi berdasarkan pemerhatian saya para politikus akan terus berpolitik sehingga pilihanraya seterusnya lima tahun akan datang. Ini bermakna politikus akan berpolitik selama 365 hari dalam setahun didarab 5 tahun maka jumlahnya 1825 hari lamanya berpolitik. Mungkin inilah yang dimaksudkan politik kedai kopi oleh sahabat saya itu, tetapi saya lebih melihat ini sebagai politik starbucks. Sekiranya keadaan ini berterusan, bila masanya kita bercakap soal ekonomi dan pembangunan yang seharusnya diberi keutamaan. Pilihanraya Presiden Amerika dah berakhir, Barrack Obama diistihar Presiden Amerika Syarikat, kita di Malaysia PRU-12 dah berakhir, rakyat telahpun membuat keputusan, SPR telahpun mengumumkan keputusan rakyat, kabinet telahpun dibentuk, tetapi politikus khasnya pembangkang masih lagi kemaruk politik.

Keadaan politik yang tidak stabil ini menyebabkan para pelabur asing berasa ragu untuk datang melabur. Tunjuk perasaan dan pelbagai lagi demonstarasi jalanan yang dianjurkan oleh pihak pembangkang. Ini semua membuatkan pelabur asing hilang keyakinan. Jadi bagaimana negara nak maju kalau FDI berkurangan atau kurang memberangsangkan. Akibatnya rakyat akan kehilangan pekerjaan, ekonomi akan parah, pengangguran meningkat, masalah sosial pula akan meningkat. Jadi dimanakah peranan para pembangkang yang menggelarkan diri sebagai pakatan rakyat yang bertujuan membela nasib rakyat, kalau tindakannya tidak mencerminkan sebagai pembela rakyat. Sepatutnya para pembangkang perlu membantu kerajaan dalam usaha mengatasi kesan kemelut ekonomi global terhadap Malaysia. Bukannya mencanangkan kepada dunia soal masalah dalaman seperti kemelut politik dan perpaduan “tak kan masalah suami-isteri dihebahkan kepada jiran tetangga”, hinggakan dikhabarkan Lee Kuan Yew turut masuk campur menguruskan soal rumahtangga kita.

Jadi diharapkan para pengarah pelakon teater politik, sedaralah rakyat dah letih dengan pementasan politik yang tidak bernokta, rakyat dahagakan pembangunan bukannya cerita panglipur lara. Para pembangkang kalau ia pun tidak mampu menyumbang idea bernas kepada kerajaan untuk kemashlahatan rakyat, memadailah dengan berhenti mengkucar-kacirkan politik tanahair....pastinya rakyat yang berkesedaran akan mengucapkan terima kasih.

1 comments:

Comment by SI RENGIT on June 14, 2009 at 11:48 PM

soal komunis tu, saya berpendapat kita kena baca tulisan saudara paikankb.blogspot.com, beliau ada menyatakan dalam agama kita kena sentiasa menjadi pemaaf. so, masing-masing kena berfikir lah. Tulisan anda ini cukup bernas dan saya berharap agar ramai lagi yang boleh memberikan pendapat seperti anda...tahniah dan teruskan

Post a Comment