Pemburu Pemburu Kuasa

8:38 PM / Posted by SAMBAL BELACAN /


“Bersatu kita teguh, bercerai kita roboh” Begitulah pepatah Melayu yang menggambarkan betapa pentingnya perpaduan dan bahayanya perpecahan. Pepatah ini juga memberi isyarat bahawa isu perpaduan bukanlah sesuatu yang asing sebaliknya merupakan isu sejagat yang seharusnya diberi perhatian sewajarnya dalam keasyikan berpolitik. Berkaitan hal ini, sememangnya tidak dapat dinafikan bahawa seringkali wujud pihak yang bersikap lempar batu sembunyi tangan dan sanggup menjadi gunting dalam lipatan atas dasar untuk merosakkan dan mengganggu-gugat kesejahteraan negara demi kepentingan politik peribadinya. Golongan ini saya anggap sebagai golongan fahaman pelampau politik yang seharusnya tiada tempat di Malaysia.

Dalam sebuah negara majmuk, percantuman kaum, kebudayaan, ekonomi dan politik adalah sumber nadi Malaysia dan tanpanya kita akan musnah. Keamanan dan pembangunan negara memerlukan kewarasan politik dan sikap menerima serta toleransi. Saya bangga menyatakan bahawa kita sebagai rakyat Malaysia sangat bertuah kerana nikmat kemakmuran yang dikecapi serta kebebasan yang dinikmati untuk melakukan apa saja asalkan tidak melanggar peraturan pihak berkuasa. Kita selama ini dapat hidup dengan cara kita sendiri, kecuali gangguan parasit-parasit dan golongan fanatik politik yang mengganggu kententeraman masyarakat. Hanya satu sumber kebimbangan besar rakyat Malaysia iaitu golongan fanatik politik dan berfahaman perkauman.

“Dapatkah suatu bangsa ynag tidak bersatu-padu itu memelihara keselamatan dan keamanan negaranya?”. Negara kita lahir ke dalam peta dunia dengan usaha kita bersama. Tiada faedahnya kita mendedahkan diri kepada kemungkinan yang tidak menguntungkan sesiapa melainkan musuh-musuh dari luar. Keamanan serta kemakmuran negara bergantung kepada saling mengerti serta semangat muhibbah di kalangan rakyat dan ini mestilah menjadi perhitungan utama bagi semua warganegara Malaysia.

Jika saudara-saudara masih ingat tentang dokumentari tv bersiri yang bertajuk “crocodile hunter” tetapi kali ini saya bukan bercakap soal pemburu buaya tetapi berkaitan kumpulan tertentu aliran politik fanatik yang saya anggap sebagai pemburu kuasa atau saya istilahkan sebagai “political hunter”. Jika pihak ini diberi kepercayaan untuk menerajui kepimpinan negara, ia merupakan suatu dinamis politik yang bemasalah kerana mereka ini boleh merupakan ancaman kepada perpaduan dan kesejahteraan negara. Musuh-musuh dalam selimut ini terdiri daripada 4 jenis:

· Anasir-anasir subversif, yang kita tahu tujuan mereka tidak kurang demi kepentingan politik peribadi.

· Oportunis-oportunis dan para parasit yang hidup subur di mana saja mereka lihat ada kesempatan dan sedia berbuat apa saja untuk keuntungan diri sendiri.

· Anasir-anasir anti-nasional iaitu mereka tidak mempunyai rasa tanggungjawab sosial dan merupakan golongan taksub yang sedia menyertai sebarang pakatan hinggakan sanggup menganjurkan demonstrasi jalanan, mogok lapar dan sebagainya yang diluar batasan budaya kita sebagai masyarakat yang terkenal dengan sopan-santun. Sudah lupakah kita dengan slogan “budi bahasa budaya kita?”.

· Golongan yang putus cinta atau kecewa kerana agenda peribadi tidak kesampaian.

keempat-empat golongan di atas merupakan kumpulan Perosak Rakyat yang sentiasa memanipulasi minda rakyat. Kumpulan ini pada pandangan mata kasar rakyat seolah-olah sedang berlayar dalam kapal yang satu, melayari lautan politik sedangkan secara realitinya walaupun sekapal tetapi masing-masing mempunyai ketetapan arah tuju pelabuhan yang hendak dituju. Satu pihak menuju ke pelabuhan ideologi yang liberalisme bertujuan memberikan kebebasan tidak terbatas dan ini sangat berbahaya kepada masyarakat majmuk kerana isu sensitif akan sentiasa mengambil tempat, manakala pihak lain menuju ke pelabuhan ideologi sosialisme berhasrat membawa negara ke arah satu parti yang mengongkong hak-hak asasi. Sedangkan pihak yang satu lagi menuju ke pelabuhan taksub yang kononnya demi kepentingan agama hinggakan sanggup mengkafirkan orang Islam yang lain yang masih mengucap kalimah syahadah (Tiada tuhan yang disembah melainkan Allah dan Muhammad itu pesuruh Allah). Oleh itu marilah berfikir sejenak... Mampukah kapal yang dinaiki tiga pihak ini sampai ke pelabuhan? Bolehkah dua pihak yang lain berkompromi demi pihak yang satu lagi atau pelabuhan yang mana satukah harus dituju dahulu?...


2 comments:

Comment by DEPU-DEPU on June 9, 2009 at 9:24 PM

politikus yang ekstrem ibarat penangkap ayam,bila ayam terlepas tangannya pula berbau taik

Comment by SI RENGIT on June 14, 2009 at 11:38 PM

betulah paikankb ada menulis dalam blog beliau,politikus atau tetikus. rasa mereka-mereka ini tetikus yang membawa virus kot, so hapuskan mereka. bersama membenteras tetikus malaysia...

Post a Comment